Sminkskolan - sotade ögon.

image161
Idag ska vi lära oss hur man fixar sotade ögon, eftersom ni så snällt har bett om det.

Såhär går vi tillväga:
1.
Först fixar vi självklart grunden (foundation, concealer och puder). Det kan vara speciellt bra att använda sig av ett löspuder eller liknande när man ska sota eftersom det ofta blir jämnare och det är lättare att få ett "suddigt" resultat. Du måste inte ha puder i hela ansiktet, utan du kan använda en ögonskuggspensel och lägga pudret på ögonlocket, använd inte för mörkt puder!
2. Nu lägger vi en svart kajal längs hela övre fransraden (ej den nedre), ett tjockt streck ska det vara! Enklast är att ha en ganska mjuk kajal, då blir resultat bäst, se också till att den är vässad, då är det enklare att pricka rätt. Jag använde en kajal från Lancôme i färgen noir.
3. Dags att lägga på skuggan! Jag använder mig av IsaDora's Quartet skugga i färgen Silvery Grey. Först lägger vi på den mörkaste skuggan, som i det här fallet är svart. Den lägger jag på ögonlockets rörliga del och suddar lite ut mot globlinjen. Lägg på ett lager och sudda sedan med fingertoppen så det inte blir några kanter, vill du ha mörkare lägger du på ett lager till och suddar igen. Att sudda är det viktigaste, för det är de som gör sotningen jämn och snygg, kanter och kladd är inte speciellt snyggt. Nu lägger du även den mörka skuggan längs den nedre fransraden, var försiktig och ta lite i taget tills det blir lagom, här kan det vara bra att sudda lite med en bommulstops istället för fingrarna. Nu tar en skugga i en lite ljusare nyans (i detta fallet grå) och lägger ovanför den mörkaste skuggan. Även här gäller det att sudda ordentligen, viktigt är att du inte får skuggan för högt upp. Jag la även en lite silvrig skugga i ögonvrån för att få ett lite metalliskt skimmer som piggar upp looken.
4. Nu lägger vi svart kajal på insidan av nedre franraden (alltså närmast ögat), dra på ordentligt med kajal, det ska bli riktigt svart! Du behöver inte ta kajalen ända in till ögonvrån, lämnar du en liten bit ser ögat piggare ut.
5. Dags för mascaran, ta på rikligt med mascara på de övre fransarna, och ganska mycket även på det nedre, akta bara så det inte blir för kladdigt. Jag använde telescopic från L`ORÈAL.
6. Ljusa läppar är snyggt till sotade ögon, jag valde en så kallad läppglans-penna från Biotherm i en ljusrosa/beige färg.

Färdigt! Hoppas ni lärde er någonting, och har ni synpunkten eller förslag på vad nästa sminkskola ska handla om, maila eller skriv en kommentar! image160

Kram Amanda

Fröken SötSur

Shit...vad snyggt det blev! Jag måste testa någongång, har ingen aning om jag passar i det. Kul med en beskrivning.

sofia

snyggt :)

Celia

jättefint! vad duktig du är :)

Angel

wow vad duktig du e

Bell

läckert! :D tack ^^

Anonym

Om du nu har sån bra hy som du säger.. Varför gör du då om dom så himla mycket i Photoshop ? :) Visst ser på vissa bilder att dom inte är omgjorda o där har du ju hyffsad hy så varför göra om undrar ja?

Lotta

Snyggt :)

Madde

Så bra det blev!! :D Ska testa!

Tesan

Sotade ögon är så himla snyggt!

Amanda

Fröken SötSur - Tack så mkt! :) Do it! Hihi.

sofia - tack!

Celia, Angel, Bell - Tack ska ni ha!

Anonym - Dessa bilder är inte omgjorda, enda ändringen på den senare bilden är att jag var tvungen att dra upp mättnaden lite för att sminket skulle synas tydligare, eftersom det inte syntes så bra med blixt. Har jag sagt att jag har bra hy? Det kan jag inte minnas, men ok. Som sagt, att jag gör vissa bilder lite mer färgglada för att sminket ska synas (eftersom det är de som är meningen) har ingenting att göra med att hyn ska se bättre ut.

Lotta - Tack!

Madde - Gör så, tack!

Tesan - Ja visst är det :)

Kram Amanda

Stina

Snyggt smulan. Jag får aldrig till de, men de är bara ställa sig i badrummet och lära sig efter dagens lektion!

Jess

snyyyyyyggt! du passar jättebra i det :)

Frida

Din blogg är underbar!! :) Måste bara säga att dina ben är jättefina, låter kanske konstigt men det tycker jag verkligen!

Rebecca

Amanda! Du är så söt! varför du och inte jag haha
Jättebra blogg! Kram på dig!

Mikis

Wooow! Blev riktigt riktigt snyggt! Ska se om jag får till det lika bra ;)

Felicia

Jättefint med sotade ögon! jag brukar få tíll det, men det "förfaller" efter typ nån timme o då ser det hemskt ut. Haha. Vad gör jag för fel? Jag grundar noga med puder och foundation och så med.. kram på dej!

Hannah

Upptäckte din blogg först idag, genom lunar. Har läst nästan varenda inlägg. Din blogg är verkligen jäätebra. röstade på dig ! :)

Amanda

Stina - Nej det är inte så lätt alltid, ja det gör du rätt i. Övning ger färdighet! Tack.

Jess - Tack så mycket!

Frida - Åh vad kul att du gillar den! Hihi, lite konstigt kanske.. men det gör ingenting :D haha, tack så väldigt mycket.

Rebecca - Tack :) Du är säkert minst lika söt!

Mikis - Thanks! Lycka till :)

Felicia - Tack. Hm, en sak som kan göra det mer hållbart är att lägga det i många lager, sudda extra mycket mellan varje lager, så blir det inte för mörkt heller. Mitt brukar hålla, så det borde funka på dig med :)

Hannah - Åh vad roligt! Tack vad sött av dig!

Kram Amanda

elin

shiiitt vad snyggt det blev! jag har aldrig lyckats fixa till sotiga ögon sådär snyggt.

Emma

Det jag undrar är hur alla får kajalen att sitta kvar under ögat när man lägger som du har gjort på bilden där! Gör jag där försvinner det ju alltid eftersom det är fuktig där. Tips tack :)

Anna

Har du blå linser eller är dina ögon så blåa?jätefina isåfall!!!

matilda

sheat va snyggt!!!

Ängla

Ja vilken snyggt sotad make! Snygg bild också.

Sussi

Du ser ju fan ut som Lindsey Lohan på det sminkade kortet :D Coolt

Moi

Ser mycket snyggt ut!
Kanske vågar man försöka sig på det igen, sist jag försökte tyckte jag inte det vart något bra. Men jag tycker de är himla snyggt så jag skulle vilja kunna.

Önskan:
Hade varit bra med en närbild på de färdiga resultatet där du blundar så man verkligen ser hur du skuggat och vilken skugga/färg du lagt vart på ögat.

Gloryfied

Oj, det blev jättefint! Är du ledig på lördag får du gärna komma till gbg och sminka mig fin till påskfesten! ;) Nej, skämt åsido, du verkar väldigt duktig! Var har du lärt dig, eller är du självlärd?

Ida

Fy så söt du är, ser ut som Meredith drån Grey's Anatomy på före-bilden!

Anonym

okej, det här var freaky. Du är 80% lik Lindsay Lohan på efter -bilden!

Anonym

och man kan inte se hur det "riktiga" sminket ser ut för att du har gjort om bilden.

josefine

riktigt bra tips! tack så mycket =)

hktijxqrf sxyidpg

wzyfoax dimgulcs iecyauq wxol loytkjz zqdsuov zirhe

valtrax

Cool site. Thank you!!!




valtrax

Cool site. Thank you!!!




valtex

Cool site. Thanks!



lipitor side effects

Cool site. Thank you:-)


lipitor side effects

Cool site. Thank you:-)


Nawro<

ojoj , va fint

ÄLSKDEIJ

FETT FINT:O , älskar sotade öögon så jävla snyggt. och föresten skit bra sida:D
Man fattar värkligen hur du menar att man ska göra.. Förut så gick jag in på en sida, fattde ingenting om hur man gjorde haha:D<3
Men det här äe juue sjukt bra;)

Freja

Gud vilken speciell och FIN färg på ögonen du har!

Sandra

Tusen tack för instruktionerna! Har aldrig sotat ögonen förr, men tänkte att det passade en dag som denna (nyår) och fann din beskrivning :) Tack & gott nytt år!

Jennfä

jättesnyggt, det där ska jag prova :)

MomeLiiiTa

skiiit va vackra ögon du har....

Hilda

ohh..Vad vackra ögon du har ;)
Och vad duktig du e :)